Wednesday, June 5, 2013

every sinner has a future yaw!

satu masa dulu, saya belajar satu perkara yang mengubah cara saya memandang orang.

this one sister told me, jangan pandang orang dengan pandangan yang kau tak pakai tudung, kau berdosa. kau tak join usrah, kau berdosa.  so on and so forth. memang betul tak pakai tudung itu berdosa, tapi, you dont know what they went thru actually..

mungkin sebenarnya masa kita tengok dia tak pakai tudung tu, sebenarnya dia dalam fasa perubahan. dulu dia pakai skirt pendek, tapi sekarang pakai seluar panjang tapi belum bertudung. kemudian slow-slow dia berubah pakai baju longgar and then pakai tudung.. kebanyakan orang tak nak bertudung bukan sebab dia tak terdetik nak berubah or tak cuba untuk berubah. actually they do . tapi ada suara-suara yang bercakap-cakap pasal "tak pakai tudung masuk neraka jahanam tak keluar2" (extremenya! contoh ek), "eleh nak pakai tudung pulak, padahal dulu kaki clubbing", " nak jadi ustazah la tu pakai tudung2 ni". kalau saya di tempat orang tu pun, rasa down gila-gila. rasa macam oh plis lah, nak berubah pun bedosa ke? trus rasa malas nak berubah..

perubahan tu bukan dalam masa sehari. bukan dalam masa seminggu.. tak dinafikan, ada yang bila dapat hidayah, time2 tu jugak berubah. itu sebaiknya sebab kita tak tahu bila kita akan mengadap Ilahi. mungkin lepas kita berubah tu, terus Allah tarik nyawa. who knows? tak semua orang sama. tahap keimanan berbeza-beza. yang penting, hati mau bersih dulu. hati bersih, keazaman pun ada, insyaallah Allah permudahkan jalan kita..

saya sendiri berdepan dengan situasi ni. bila saya buat sedikit perubahan pada pemakaian n few things, this one person cakap pada saya " tak payah nak buat baik, i know who you are". berdesup sambar ke jantung, air mata jatuh dengan lajunya. terus tanya pada diri sendiri, salahkah aku untuk berubah? tak de lagi ke masa depan untuk aku disebabkan dosa aku masa dulu? .. :'( masa tu rasa down sangat. Allah je yang tahu perasaan time tu. tapi saya x salahkan orang tu sebab dia kenal saya pada fasa jahiliyyah saya. dan saya tak berharap pun dia akan mengubah cara dia memandang saya sebab terus terang it was my fault . cuma saya berharap dia akan memberi saya peluang untuk mulakan hidup baru. saya tak mintak didoakan, tapi saya cuma minta satu peluang .

jadi, moral of the story, buat lah macam mana pun, berguling, melalak what so ever, asalkan ianya merubah kau untuk melangkah ke arah kebaikan, just do it. Allah saja yang tahu apa yang kau rasa, and Allah nilai effort kau untuk berubah tu.. kita akan jadi letih bila kita nak berubah tapi pada masa yang sama nak impressed kan orang sekeliling. letih.  at the end yang menanggung dosa pahala adalah diri kau sendiri.



adakah kau akan terluka melihat orang melakukan kebaikan? kalau tidak, biarkan mereka. mereka punya hak untuk meraih kasih sayang dan pengampunan Tuhan.....

No comments:

Post a Comment