Wednesday, January 23, 2013

inspirasi dari sahabat

saya ada seorang kawan. dan sudah kematian ayahnya kerana batuk berdarah. dengan berstatus ibu tunggal, ibunya membesarkan anaknya yang seramai 8 orang itu sehingga berjaya.

i was wondering, bagaimana kalau saya di tempat ibunya. bagaimana hendak meneruskan kehidupan tanpa tonggak keluarga. menjadi ibu dan ayah pada masa yang sama. bagaimana perasaan sahabat saya yang kehilangan ayahnya ketika usia baru menjangkau 12 tahun. sedikit memori yang ada bersama ayah. saya juga mahu ayah bersama bangga dengan kejayaan saya. saya mahu ayah hadir di graduasi saya. tapi malangnya ayah sudah tiada. saya tak dapat gambarkan macam mana perasaan berada di tempat mereka pada saat itu.

tapi benarlah, Allah tahu mereka mampu, lantas Allah letakkan mereka di situ. kerana Allah tahu saya tidak mampu, Allah letakkan saya di sini...

saya pernah bertanya," tak rindu pada arwah ayah ?" dia diam. kemudian dia menyambung. " rindu" sambil air mata bergenag di kelopak matanya. " sekali kita kehilangan, kita akan bersedia dengan kehilangan yang seterusnya".

Allahurobbi..

saya kagum dengan semangatnya, dengan semangat ibunya. meskipun mereka dari keluarga yang biasa-biasa, dengan kudrat yang ada mereka hidup senang sekarang. punya anak bekerja sebagai jurutera peronas, jurutera kapal terbang, dan lain2 , saya kagum..

mereka-mereka ini selalu menjadi inspirasi saya .. membuatkan saya bersyukur dengan apa yang saya ada. dan mengingatkan saya apa yang kita ada hari ini cuma pinjaman semata-mata dari Allah.

insyaallah, semoga saya diketemukan dengan keluarga ini satu hari nanti,.. insyaallah.












No comments:

Post a Comment