Tuesday, February 8, 2011

lihat kiri kanan

bismillahirrahmanirrahim.

alhamdulillah, masih lagi bernyawa even kurang serba serbi, dari segi kesihatan, dan emosi.. apa pun, sangat2 terima kasih pada ALLAH, sebab apa yang diberikan sekarang, adalah yang terbaik untuk diri aku,, n alhamdulillah, semenjak aku join usrah, aku mula nampak kelebihan dari kekurangan n kekurangan tu buat aku redha dan terima dengan hati yang terbuka.. :)


sometimes, rasa dunia ni sungguh tak fair pada kita. contoh: kenapa lah si A ni asyik score je sedangkan aku ni berjaga siang malam, tak cukup tido, constant study, still dapat markah rendah. why oooh why??? benda mcm ni slalu je bermain kat dalam kepala esp time exam. n masyaallah, dunia ni sangat indah. bila aku rasa mcm tu, ada sorang kakak yang explain. sebenarnya, panjang atau lama belajar tu, bukan satu perkara penting, awak boleh je nak study 5 jam non stop, tapi at the end tgk apa yg awak dapat. kadang2 ade makhluk Tuhan yg study sejam je, tapi ape dia dapat tu sangat lah bnyak n faham plus ingat apa yg d baca.. so, nak ckp nye mcm ni, masa itu bukan faktor utama, tapi keberkatan ilmu itu lebih penting. ilmu yang berkat yang kita study even sejam, lebih bermakna dari ilmu yang tidak berkat yg kita study non stop 5 jam. tapi...

jangan lah study sekejap, pastu berangan yg ilmu kita dapat itu dah berkat, sunatullah, siapa yang usaha, dia yang akan dapat, Allah tak menilai seseorang tu dari apa yg dia dapat, tapi ALLAH menilai seseorang tu dari effort she put in. maka, berusahalah sedaya mungkin, result, serahkan pada ALLAH, sambil tu, doakan moga ilmu yang kita belajar tu, berkat.. n insyaallah,,, senang untuk kita ingat apa yg kita baca n ilmu tu stick dlm otak not just for exam, tapi untuk keperluan seharian jugak.. so,,

lepas aku dpt ape yang kakak tu ckp. rasa mcm release sikit,, sbbnya, belajar focus pada usaha,, kalau lah belajar asyik pk result, stress jadinya,, sebab, result dah pun d tetapkan,, yang penting, usaha, dan berdoa... insyaallah.. semoga apa yang kita dapat, berbaloi dengan apa yang kita usahakan. owkay? :)



balik pada cerita sbnar, dunia tak fair.. tgk kiri kanan.. ada tak lagi hal2 yang lebih2 tak fair dalam hidup orang lain? contoh (contoh lagi.. haha)..

eh, asal la minah ni lawa sangat, dah la lawa, pandai, tinggi, cantik, cute, n so on lah,, bukan main jeles membuak2 kat orng mcam tu kan? me too,, tapi kita tak tahu, munkin dengan kecantikan dia, ramai laki yang nak dekat dengan dia, dia pun naik rimas, buat ini orang perasan, buat itu orang perasan.. nak cari laki, kne plak cari laki hensem sbb nak bagi fair dengan diri yg cantik, dah la nak kna cari laki hensem, pandai pulak tu sbb kan diri dia pandai.. so, agak2, tenang tak jiwa dia? itu baru hal nak cari pasangan.. belum lagi..

belum lagi bab nak pakai baju,.. pakai baju mesti lah nak kne vogue, ye lah.. pakai tutup2, orang cakp menutup kecantikn diri what so ever lah.. aku penah je dalam situasi mcm ni ( eh bukan nak ckp aku cantik eh! haha).. masa kat plkn, ada sorang budak kita panggil A.. n kawan aku kita panggil B.. so A ni sangat lah cantik, subhanallah... malangnya, dia dye kan rambut n kaler kuku lah n many more lah kan,, so, si B ni ckp kat aku, mmg ptut la die buat mcm tu, die kan cantik, kalau pakai tudung, baju labuh2, dah x cantik lah.. erk>>> trgamam aku.. mcm ni rupanya definisi cantik pada diorang. so actually, bukan lah senang sbenarnya hidup sbgai seorang yg cantik sbb dengan kecantikan tu lah, kita dapat masuk ke neraka dengan senang sbb kita tak menjaga kecantikan tu dgn cara yg betul.. orang tend untuk pk cantik tu = dedah.. x cantik = cover.. ada pulak mcm tu? so, senang ke jadi cantik ni? ... pk2 kan lah.. aku x dapek lah nak jawab sbb aku bukan lah dalam golongan yang cantik n hot what so ever lah.. biar lah orang cakap aku ni tak cantik, x pakai make up, x itu x ini,, hakikatnya,,, aku senang mcm ni,, n im happy dilahirkan sebegini..


seriusly speaking, klu aku tgk orng tu cantik, aku tenung lama2 sikit,, dah lama2 tenung, rsa mcm dia pun biasa2 je sebenarnya.. ALLAH ciptakan manusia sebaik2 kejadian,, so, x kesah la die tu comel ke, x comel ke, cantik ke, tempang ke, yang penting,, HARUSLAH CANTIK DI MATA ALLAH..

banyak je lagi hal yang buat kita rasa dunia ni x fair.. banyak sangat,,, its depend on us untuk tengok hal tu dari sudut yang mana,. dari hikmah sume tu or just keinginan nafsu kita sendiri..

alhamdulillah, sampai sini je yg boleh aku update n remind myself n my frens,, insyaallah,, the more we give, the more we get.. wallahualam.. :)




No comments:

Post a Comment