Saturday, January 15, 2011

bila ayah tiada lagi..


bismillahirrahmanirrahim..

so, ni kesinambungan dari post yang ni.. dalm post tu, cakap bila mak yang kita sayang tiada, so sekarang aku nak review kisah kawan aku bila ayah yang tersayang pergi meninggalkan mereka untuk selama2nya..

cik metc..

ayah dia dah meninggal masa dia umur 12 tahun, klu x silap, x berapa hari je lagi nak upsr. n dia anak bongsu.. so, antara ramai2 dalam family dia, dia yang paling rapat dengan arwah ayah dia, dan dia jugaklah yang paling sedikit kenangan bersama arwah ayahnya,, n arwah meniggal dunia d sebabkan batuk kering.. ade jugak time2 yang aku mintak dia cerita pasal arwah, n mmg as seorng anak, pasti akan rindu pada ayah kandung yang dah banyak berjasa untuk diri kita.. sayu je hati bila dengar die bercerita pasal arwah, kadang2, bila die crita, bergenang air mata dia, kadang2 bila dia teringat arwah, mengalir air mata tanda rindunya dia pada arwah,.. masyaallah, x terbayang kalau aku sendiri d tempat dia.. n kata die lagi, once kita dah hilang orang yang kita sayang d dunia ni, kita akan ready untuk kehilangan orang lain yang kita sayang.. :( sebabkan kematian arwah, mak cik metc dengan kekuatan yang ada, membesarkan 8 orang anak, dan sampai sekarang, ada ramai anak cucu,, semuanya alhamdulillah berjaya.. see.. kekuatan seorng wanita jangan dipertikaikan.. walau orang ckp perempuan ni lemah, mak cik metc dah membuktikan, seorang ibu, seorang isteri yg dah kematian suami, masih mampu untuk mendidik anak2, membesarkan anak walaupun berseorangan.. dan aku sgt respect mak cik metc selain mak aku,, sbb kan mak dia sanggup buat apa saja yg termampu untuk family.. power of a woman!

so, senang je nak ambik motivasi hidup. tgk orng2 yang dekat dgn kita.. ambik kekuatan yg diorng dah tunjukkan, resapkan dalam diri.. n seriusly, banayk lagi contoh2 yang dpt kite ambik especially kisah nabi dan para sahabat...

bukan senang untuk melalui kehidupan tanpa orang tersayang di sisi tambah2, time kesempitan.. mesti terpk, alangkah bagusnye if orng tu ada kat sisi, sama2 hadapi kesempitan ni,,, tapi hakikatnya, orang yang dah pergi pasti akan pergi, yang hidup, tetap kne truskan perjuangan sampai nyawa di ambil semula oleh Allah.. ingat, semua yang kita ada sekarang, adalah pinjaman Allah,, apa2 pun yang berkaitan pinjaman, pasti akan di kembalikan semula..

so, there goes one story yang alhamdulillah, menjadi satu kekuatan dalam hidup aku.. selain mak aku.. obviously, mak aku adelah contoh terbaek yang aku dapat ikt :).. eventho aku n cik metc x de pape pun lg, mak die ttp jadi contoh kekuatan wanita for me...

yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah, dan kepada Allah jualah kami kembali..


p/s: sebaik2 peringatan adelah mengingati mati..



wallahualam






No comments:

Post a Comment