Saturday, January 15, 2011

pengajaran yang ter"missed"

bismillahirrahmanirrahim..

b4 start menulis, nak ingtkan, yg entry before ni tu, pengajaran d sebaliknye ialah, orang tend untuk berfikiran negative terhadap orng lain, if die x kenal orng tu. bila dah kenal, baru lah kita tahu macam mana sebenarnya perangai seseorng tu.. perkara2 macam ni selalu sgt berlaku time awal masuk blajar, .. tgok orang tu x senyum kat kita, mesti ckp dlm hati," sombongnye minah ni" .. see? bila dah kenal, baru lah kita tahu orangnya mcm mana, hati budi dia,,, hurm..

semalam ade usrah, satu ayat yang paling best di tadabbur adelah..

ayat 34, surah al-fussilat:

maksudnya: Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.

so, incase ada orng yg berbuat kejahatan pada kita, maka , tolaklah kejahatan tu dengan sebaik2 kebaikan.. so dat orng yg berbuat jahat pada kita tu, tertarik dengan kebaikan kita dan bukan bertambah2 benci pada kita atas keburukan kita.. got it?? :)

banyak sbnrnye dapat dari usrah, n sangat2 berguna untuk kehidupan.. so, aku harap aku akan sentiasa istiqamah dalm menempatkan diri dalam usrah, dan x jadi dalam golongan yang futur.. semoga jalan yang aku pilih ni, membuka banyak lagi peluang dalam hidup aku... begitu jugak pada orang lain.

wallahualam..

No comments:

Post a Comment