Tuesday, March 22, 2011

hadis logam

bismillahirrahmanirrahim..

time aku menulis ni, tengah panass. bukan panas marahkan orang, tp panas sebab x de letrik kat umah.. owh, semalam ade usrah dengan adik2. adik2 pre-foundation x de coz balik ke kg nak ambik result spm (muahaha) semoga berjaya.. :)

so pengisian halaqah semalam adelah tentang hadis logam.

“Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”

kita ibarat logam. yang mana dalam apa jugak situasi, kita sangat bermanfaat. contohnya; besi. besi bila berkarat, tetap boleh diguna dan dilebur semula eventhough dah pun berkarat. bila dilebur, akan menjadi yang baru dan boleh dibentuk untuk buat apa jugak benda yang kita mahukan. sama jugak seperti manusia, apabila kita dipilih oleh Allah untuk mengenal dan memahami islam, sifat yang kita ada semasa jahiliyyah boleh digunakan semasa kita faham islam. contoh: sebelum kita faham islam, kita seorang yang kuat berdebat untuk menentang islam, tapi once Allah bagi hidayah pada kita, kalau kita faham islam sebenarnya, kepetahan kita berdebat tu boleh kita gunakan ke dalam jalan islam. contoh yang paling jelas, umar al khattab. beliau masa jahiliyyah nya seorang yang garang, sangat2 ditakuti oleh semua orang suatu ketika dahulu.. tapi once Allah berikan hidayah kepada beliau, neliau gunakan kehebatan, kegarangan beliau untuk menentang musuh semasa perang, menentang sesiapa yang ingin membunuh rasulullah, betapa hebatnya logam beliau.. subhanallah.. macam tu lah jugak kita. mohonlah diberikan kefahaman dalam islam oleh Allah.. dan semoga logam yang ada dalam setiap diri kita, akan bermanfaat kepada agama kita sendiri. insyaaallah, biiznillah..

just nak share lah apa yang aku tahu, dengan readers yang membaca even x seberapa ramai pun, sebarkanlah ilmu walaupun sepotong ayat. semoga apa yang di share memberi manfaat kepada kita semua.. :)

No comments:

Post a Comment